Przekładnie stożkowe do przemysłu ciężkiego

Przekładnia stożkowa przemysłowa serii HDO oraz serii HDP z osiami równoległymi firmy Bonfiglioli charakteryzuje się przenoszeniem wysokich obciążeń przy zachowaniu małych gabarytów.

Korpusy przekładni wykonane są z żeliwa sferoidalnego zapewniającego wysoką sztywność i dobre tłumienie drgań.

Przekładnia stożkowa - specyfikacja

Moment obrotowy na wyjściu
5190 - 210000 Nm - HDO

Zakres przełożeń
i = 5,6 - 500

Konfiguracja wyjścia

  • wał zdawczy pełny z wpustem jedno lub dwustronny
  • wał zdawczy drążony z rowkiem wpustowym
  • wał zdawczy gładki z pierścieniem zaciskowym

Mocowanie

  • na łapach
  • na kołnierzu
  • na wale z wykorzystaniem ramienia reakcyjnego

Konfiguracja wejścia

  • wał wejściowy pełny z wpustem
  • przyłącze kołnierzowe dla silników IEC
  • przyłącze kołnierzowe ze sprzęgłem elastycznym dla silników IEC

Opcje dodatkowe przekładni

  • wentylator chłodzący
  • wodny układ chłodzący wewnątrz przekładni
  • grzałki antykondensacyjne
  • blokada kierunku obrotów
  • uszczelnienia labiryntowe
  • łożyska o podwyższonej wytrzymałości
  • czujniki temperatury oraz wibracji
  • odseparowany układ smarowania górnego łożyska smarem stałym (dla wału zdawczego w układzie pionowym)

Przekładnie mogą współpracować z silnikami elektrycznymi dowolnego producenta wyposażonymi w kołnierz IEC

 

Typ Moment [Nm]
HDO 10028200
HDO 11031700
HDO 12041000
HDO 12549000
HDO 13069500
HDO 14087000
HDO 150117000
HDO 160147000
HDO 170190000
HDO 180210000
HDP 605190
HDP 707080
HDP 8012600
HDP 9017900
HDP 10028200
HDP 11031700
HDP 12041000
HDP 12549000
HDP 13069500
HDP 14087000
HDP 150117000
HDP 160147000
HDP 170190000
HDP 180210000
przekładnia stożkowa

Przekładnie stożkowe> z kołami zębatymi stożkowymi z zazębieniem łukowym (w przemyśle maszynowym)

Przekładnia stożkowa to bardzo rozległy temat w zakresie jej rodzajów i zastosowań i dlatego warto opowiedzieć o jej zróżnicowaniu w zależności od kształtu zębów. Nacinanie zębów prostych jest znacznie łatwiejszym zabiegiem technologicznym niż wykonanie zębów skośnych lub łukowych, ale zawsze jest coś za coś, ponieważ najbardziej zauważalna wada zębów prostych to większa hałaśliwość podczas pracy. Jeżeli maszyna pracuje w miejscu, gdzie zależy nam na ograniczeniu emisji hałasu, to lepiej jest zastosować inny zarys zęba pomimo niewątpliwie wyższych kosztów produkcji.

Jak się okazuje, Przekładnie stożkowez zębami łukowymi odznaczają się jeszcze innymi zaletami poza cichobieżnością. Większa czynna długość współpracy linii współpracy zębów sprawia, że naciski rozkładają się na większej powierzchni. Kinematyka współpracy zębów powoduje, że poślizgi mają zawsze ten sam zwrot, a to polepsza warunki smarowania, ponieważ film olejowy utrzymuje się przez cały okres zazębienia pary zębów i nigdy nie dochodzi do tarcia suchego. Taka przekładnia odznacza się wyższą równomiernością przeniesienia napędu, przez co powstaje mniej drgań i hałasu i przy okazji zachowana zostaje wyższa sprawność. Wymienione zalety są szczególnie widoczne przy dużych prędkościach obrotowych i taka przekładnia również może pracować jako motoreduktor.

Jako materiał kół zębatych najczęściej stosuje się stale po obróbce cieplnej z uwagi na korzystne parametry wytrzymałości stykowej i gnącej. Po obróbce wstępnej koła zębate poddaje się obróbce cieplnej, a następnie obrabia się zęby na gotowo. Dla polepszenia jakości współpracy zębów przyjmuje się nieco większą twardość zębnika od twardości koła.

Hartowanie na wskroś, nawęglanie lub azotowanie daje wyższe twardości i dzięki temu uzyskuje się większe dopuszczalne naprężenia, obciążalność przekładni i odporność na zużycie. Stosując lepsze materiały, można skonstruować przekładnię o mniejszych wymiarach i przenoszącą daną moc, ale nie ma nic za darmo i w tym przypadku zęby wykonuje się przed właściwą obróbką cieplną lub cieplno — chemiczną, ponieważ po niej materiał miałby zbyt dużą twardość i byłoby to znacznie utrudnione. Wykonana w kolejnej operacji obróbka cieplna powoduje deformację zarysu i dlatego konieczne jest szlifowanie powierzchni roboczych.